Description

News Corp UK & Ireland Limited (trading as News UK, formerly News International and NI Group) is a British newspaper publisher, and a wholly owned subsidiary of the American mass media conglomerate News Corp. It is the current publisher of The Times, The Sunday Times, and The Sun newspapers; its former publications include the Today, News of the World, and The London Paper newspapers. Until June 2002, it was called News International plc. On 31 May 2011, the company name was changed from News International Limited to NI Group Limited, and on 26 June 2013 to News UK.

History

Between 1987 and 1995, News International owned, through its subsidiary News (UK) Ltd, Today, the first UK national newspaper to be printed in colour. All of News International's newspapers (with the exception of The London Paper, launched in 2006) were founded by other owners, in some cases hundreds of years ago.

In October 2005, News International sold TSL Education, publisher of Times Higher Education, Times Educational Supplement, and other education titles, for £235m ($415m). The Times Literary Supplement, previously part of TSL Education, was retained by News International as part of the deal. Darwin Ltd, which had taken over the company, continued to produce the same product.

Phone hacking allegations

In July 2009, The Guardian, a newspaper owned by Guardian Media Group, reported that News Group Newspapers paid in excess of £1m to settle legal cases that threatened to reveal News Group journalists' use on repeated occasions of illegal methods in the pursuit of stories. It has been alleged that News Group staff were accused of engaging in phone hacking, including Clive Goodman, illegally accessed voicemail for the mobile phones of thousands of public figures, including politicians and celebrities. Goodman was jailed in 2007 for tapping the mobile phones of three members of the royal staff; this is an offence under the Regulation of Investigatory Powers Act. It was stated by News International at the time that Goodman had acted without its knowledge, and that no other News International journalists made use of such methods.

The evidence uncovered by The Guardian showed that many more figures were in fact the subject of phone-taps, including Nigella Lawson, Lenny Henry, Gwyneth Paltrow, John Prescott, Boris Johnson, and Tessa Jowell. In 2008, the News of the World paid in excess of £400,000 in damages to Gordon Taylor, the chief executive of the Professional Footballers' Association, who was suing the newspaper for its involvement in the illegal interception of messages to his mobile phone. According to The Guardian, this payment, made in exchange for Taylor's silence, "prevented the public from knowing anything about the hundreds of pages of evidence which had been disclosed in Taylor's case".

In contrast to News International's earlier denials of knowledge, The Guardian cites suppressed evidence revealing that News of the World's editorial staff were involved with private investigators who engaged in illegal phone-hacking, and that both reporters and executives were commissioning purchases of confidential information; this is illegal unless it is shown to be in the public interest. Apparently these activities were well known within the News of the World, being "openly paid for by the accounts department with invoices which itemised illegal acts". The paperwork was alleged to show the above occurred during the tenure of Andy Coulson, who was chief press advisor to David Cameron, leader of the UK's Conservative Party, until his resignation on 21 January 2011.

On 4 July, The Guardian reported that a private investigator at the News of the World had hacked into the phone of murdered teenager Milly Dowler, causing both her parents and police investigating her murder to wrongly believe she was still alive. This occurred during the period that Rebekah Brooks (née Wade) was editor.

On 7 July, British newspaper The Daily Telegraph alleged that the families of dead British service personnel were targeted by private investigators working for the News of the World. This led to The Royal British Legion severing ties with the paper until such allegations are proved false. On the same day, James Murdoch announced the News of the World would be shut down after the publication of one more edition on 10 July 2011, due to the allegations. The newspaper had already been faced with the withdrawal of a number of sponsors which had advertised their products and services in the newspaper, not to mention the inevitable fall in sales that the newspaper would have faced had it remained in circulation.

On 15 July, Rebekah Brooks resigned as chief executive of News International. She commented thus on her departure:

As chief executive of the company, I feel a deep sense of responsibility for the people we have hurt and I want to reiterate how sorry I am for what we now know to have taken place. I have believed that the right and responsible action has been to lead us through the heat of the crisis. However my desire to remain on the bridge has made me a focal point of the debate. This is now detracting attention from all our honest endeavours to fix the problems of the past. Therefore I have given Rupert and James Murdoch my resignation. While it has been a subject of discussion, this time my resignation has been accepted. Rupert's wisdom, kindness and incisive advice has guided me throughout my career and James is an inspirational leader who has shown me great loyalty and friendship. I would like to thank them both for their support.
The Guardian newspaper, citing official company accounts, claims Brooks received a £10.8m payoff for leaving News International.

Brooks reappointed as CEO

In September 2015, Brooks was reappointed as CEO of the company, now named News UK.

Rating GlobalENG.biz

Take place
general
№579
general
Take place
area
№128
area

Subordinate organizations

View all

Head organization

News Corporation
News Corporation, stylized as News Corp, is an American mass media and publishing company headquartered in Midtown Manhattan, New York City. The second incarnation of the 

COMPANIES IN ENGLAND


English business portal GlobalEng.biz includes a huge catalog of organizations in England. Here you can easily find all the necessary information about the company. The organization card contains a page with a detailed description of the company's activities, a logo, contact details and a link to the official website of the organization. The reader can also get acquainted with the company's employees, see the latest press releases and news block, as well as which line of the rating the company occupies. Member Rating GlobalEng.biz The business portal is calculated based on the number of mentions in the news of England and posted press releases containing information about the activities of the organization and its achievements. You can also rise in the ranking by publishing vacancies and the number of registered persons. At the same time, the company's representatives can independently see how many times the company's card has been viewed on GlobalEng.biz, as well as promptly correct the information. We pay special attention to the versatility of the "Companies" section. For your convenience, there is a search bar, as well as an industry title. The English business portal is always an up-to-date database of enterprises in England!
Alena Potapova

Development Director
Population
8125399723
Died this year
22996969
Born this year
56576614